dissabte, 21 de novembre del 2009

MNAC, So i color 17/11/09

El dimarts vam anar a visitar el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). En principi anàvem a veure tres col·leccions, però finalment es van convertir en dues
  • Dansa de fades i follets
  • So i color
Abans d'anar-les a veure ens van fer una breu explicació de les propostes educatives i que porten a terme amb els nens.

El departament d'educació del MNAC va néixer l'any 75, sent així el capdavanter en quant l'educació i també dels museus. Aquest posen a l'abast de les escoles el patrimoni artístic.

El museu es va endinsar al món educatiu a partir de que uns estudiants d'art van fer-li una proposta al director, la creació de visites al museu amb aspectes educatius. Avui en dia, el museu està composat per 3 persones llicenciades, en Història de l'art i educació.
  • 3 tècnics
  • Equip d'educació
  • Departament d'educació (privilegiat)
Els programes oberts al públic són les activitats que estan relacionades amb les col·leccions permanents.

El museu ens brinda 28 propostes educatives, dividides en 3 grups:
  1. Visites comentades, amb guia.
  2. Visites dinamitzades, amb guia i suport
  3. Visites taller, dividida en 2 blocs (taller o guiada + taller)
El museu té 3 grans línies de desenvolupament:
  1. Formació permanent del professorat, es realitzen cursos durant l'estiu, d'una setmana de durada, reconegut pel departament d'educació.
  2. Material didàctic.
  3. Dossier pedagògic i propostes que poden realitzar-les a la pròpia aula.
Finalment ens van fer entrega d'un CD contenint els serveis educatius del MNAC, educArt.
En aquest CD podem trobar tot tipus d'informació dels serveis educatius del museu, activitats escolars, atenció al professorat, que els i brinden recursos educatius, cursos i jornades de formació. Programes a altres públics; familiars, adults, joves, etc.

També, dues vegades l'any a partir del museu es programa "museu espai comú d'integració", destinat a persones amb algun tipus d'exclusió.
Difusió d'informació d'altres museus que col·laboren amb el MNAC, anomenats museus secció.

Convidats d'honor, col·lecció que s'inaugurarà a inicis de decembre a causa del 75è aniversari de la construcció del museu.

SO i COLOR, és una proposta educativa que permet als més petits participar en les activitats del MNAC, tot interaccionant dos llenguatges fonamentals en el seu desenvolupament emocional i intel·lectual: el llenguatge musical i el llenguatge plàstic. Així, el MNAC, en col·laboració amb l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, facilita el contacte amb el patrimoni cultural com a element d’aprenentatge, tot plantejant-se l’art, la música i el llenguatge corporal, com a bases de coneixement a partir del romànic. Al mateix, temps hi ha una sèrie de propostes per treballar aquests temes tant a la sala d’exposició d’art romànic com a l’aula.

Aquesta exposició és d'art romànic, amb obres molt simples i amb interessants tocs colorits. Vam tenir la oportunitat de que ens fessin una visita guiada com si fóssim nens d'infantil, o si més no, explicant-nos com ho ferien.

El museu va crear un recorregut especial per introduir l'art romànic en els infants, la principal cosa era anar-nos del context religiós.

Per fer la visita els mestres de les escoles que venen a visitar el museu haurien escollit amb antelació i treballat a classe, unes obres dintre el recorregut, i a través d'elles portar als infants diferents temes a tractar.

  • Mare de Déu, a partir d'aquí les escoles acostumen a tractar la maternitat.
  • Representació d'animals fantàstics.
  • La història del nen Jesús, explicada com a conte.
  • Representació de les sanefes.

A les visites als museus destinades a infants va bé que tinguin un fil conductor, així aquests estaran més atents, amb més interès cara a l'exposició. El que el MNAC ofereix és un titella que va ser creat especialment per les visites amb aquest tipus de públic. Aquest titella, anomenat Jerònim convida a tots els nens a visitar els seus amics, en aquest cas totes les obres que ens hi podem trobar dins el recorregut. Els convida amb una representació que serà duta a terme per la mateixa guia i amb l'ajuda d'una cançó, que els nens ja la portaran preparada des de l'escola. I així també seran partícips d'aquesta interpretació.

Els nens, al llarg del recorregut aniran comparant les obres amb allò que han estudiat abans a l'escola, i els guies el que faran serà temptejar-los a partir de moltes preguntes per arribar al objectiu didàctic de l'obra, així donant via lliure als educadors i deixan dir als nens. Com a l'obra dels Serafins.

També hi ha obres que estan dividides per escenes, com la història del nen Jesús. Amb registres llegits d'esquerra a dreta, l'objectiu d'aquesta obra no és explicar-li tot el transcurs del nen Jesús sinó que, deixar a part el tema religiós i explicar l'obra com a conte. Els nens hi poden participar a través de la identificació dels protagonistes, de l'entorn, de la manera que està composada, etc.

Església de Sant Climent de Taüll, al ensenyar aquesta obra, va acompanyada per una música adient a la història, els treballadors abans d'anar a treballar al camp anaven a l'església a fer les seves oracions. La música va en crescendo representant que el dia va creixent igual que la petita finestra que ens trobem al centre de l'església que va entrant tant la llum com la foscor. Estudi de l'obra per els nens, la manera que van vestits, etc. També posen so a les indumentàries.



Per acabar, ens van mostrar un animal fantàstic, el griu, un animal mig lleó i mig àliga. En aquesta obra es torna a fer servir el recurs de fer preguntes perquè els nens qüestionin l'obra. Primer de tot s'ha de deixar clar que és un animal fantàstic i que no existeix. Un cop hem comentat l'obra la guia torna a treure en Jerònim perquè els nens li puguin explicar tot el que han vist, i també, li donaran un regal, que serà un puzzle fet pel mateixos nens.

Als cursos de formació proporcionen la informació, els itineraris, què és el que es treballa, propostes per treballar a l'aula abans d'anar al museu, la selecció de músiques i totes les obres amb làmines als educadors.



Check out this SlideShare Presentation:
EducART Català
View more documents from Museu Nacional d’Art de Catalunya.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada